Het wordt warm - Reisverslag uit Lima, Peru van Johan en Diane Koe - WaarBenJij.nu Het wordt warm - Reisverslag uit Lima, Peru van Johan en Diane Koe - WaarBenJij.nu

Het wordt warm

http://www.mijnalbum.nl/Album=FFRTAFAN vanaf 30/01/2007

nieuw foto album : vanaf 5-5-2007 http://www.mijnalbum.nl/Album=FEDFHN7N

Our other website ( building the DAF ) :
Onze andere website http://home.hetnet.nl/~f2hjadekoe74/

Mensen die vragen hebben stel deze dan op ons mailadres jadekoe@hetnet.nl
Maar ook een gewone, alledaagse mail uit Nederland, genieten we van.

Er is in Cusco zo ontzettend veel te zien, intussen zijn we al 10 dagen hier. Maar alles is de moeite waard. De Daf heeft een goede beurt gehad, we hebben van alles bekeken. De Inka’s hebben hier gigantische mooie en imposante bouwwerken neergezet. Daarnaast hebben we verschillende kerken en musea bezocht. Genoten van de ( bijna Hollandse ) kaas die hier te koop is en het heerlijke bruine brood dat ook op Nederlands brood lijkt. Onze buurman uit de problemen geholpen. Deze is op weg in een grote Hymer S klasse, een prachtige camper. Maar ze hebben al verschillende keren de meubelmaker aan “huis” gehad, de kastjes komen allemaal van de wanden af. Maar in Cusco wil hij helemaal niet starten en de accu is helemaal leeg. Bij nameten blijkt deze nog maar 6 volt te hebben. Het blijkt dat ze bij een controle beurt bij de Boliviaanse mercedes de start accu los hebben gekoppeld maar ze gebruiken deze wel voor de radio e.d. En daarnaast heeft hij helemaal geen idee van de techniek, niet dat wij zoveel weten maar met logisch nadenken kun je toch al wel een eind komen.
Daarnaast is het heerlijk op deze camping, we hebben namelijk WiFi en hebben een goede boot overtocht van zuid naar midden Amerika gevonden. Alle info die we van andere reizigers gekregen hebben is dat de overtocht op minimaal 4000 US dollar komt. Maar na zoeken en mailen hebben we een reder gevonden die dat voor veel minder geld naar Mexico vaart. En besluiten we die te boeken, om midden Amerika te zien moeten we dan wel een stukje terug rijden maar het blijkt uit berekeningen dat dat voordeliger is dan de dure overtocht. Daarnaast kunnen we dan Boomertje weer mee nemen omdat we Panama kunnen vermijden waar geen doorgang mogelijk is met hond.
Maar ook hier komt de tijd van vertrekken en we trappen Daffie aan, kwalmend en kuchend komt die opgang, we zitten namelijk nog steeds op 3700 meter en heeft hij 10 dagen niet gedraaid.
We vinden de weg Cusco uit, borden kennen ze namelijk in Bolivia en Peru echt niet, je wordt geacht de weg te kennen. We toeren verder richting Nasca, hier willen we de Nasca lijnen bekijken maar eerst een paar dagen rijden, prachtige uitzichten en natuurlijk de nodige steden door zonder bewegwijzering. Maar als we de weg vragen, we proberen dan taxi chauffeurs in de kraag te grijpen, komen we er redelijk goed door. De eerste nacht, na Cusco, overnachten we op 1800 meter !!!! wat vreemd. De warmte wat heerlijk, en de nacht zonder extra deken.
(We zijn nu intussen al enkele maanden op 3000 + meter)
Maar we zijn er nog niet, we moeten nog 3 passen over voordat we in Nasca, aan de kust zijn. Passen van 4100, 4250 en 4350 meter volgens de kaart. Maar allemaal een stukje hoger, de hoogste was 4558 meter. Maar Daffie knorreld ze zo weg. Een prachtige rit met mooie uitzichten. Na een lange dag rijden, na de laatste pas van 4558 meter vinden we een mooi plekje op 3500 meter. Dus houden we het gezien voor de dag.

geprobeerd de moeders te bereiken maar helaas, ook al is het moederdag, geen verbinding te krijgen. Dus beide moeders, een hele fijne moederdag als nog. Ik heb een etentje vanavond als cadeautje gekregen.
Als we gisteren nog een uurtje verder waren gereden waren we bijna in Nasca uitgekomen, maar dan geen gratis overnachting gehad. Maar we toeren de stad in en worden natuurlijk aangehouden door de politie, maar ook deze weer super vriendelijk en welkom geheten in Nasca. We gaan op zoek naar een tankstation waar we met de creditkaart kunnen tanken, nu ja afrekenen dan wel. Ook die zijn er in Bolivia en Peru niet veel. We weten dat we bij Griffo met kaart kunnen betalen maar die diesel schijnt er slecht te zijn. Maar we hebben mazzel, een Repsol tankstation met mogelijkheid. Dus aftanken de hap. Als het goed is kunnen we met deze tank de Ecuadoriaanse grens halen en daar is de diesel weer heerlijk goedkoop. Nog even een paar Peruaanse “broodjes”, niet erg lekker, zeker na het brood uit Cusco, maar je moet wat. Dan op zoek naar een hotel met kampeer mogelijkheid, tegenover het vliegveld als het kan. We willen namelijk in Nasca de lijnen van Nasco bekijken en dat kan alleen vanuit een vliegtuig, een chesna. Weer een nieuwe ervaring. Even nog onderhandelen over de kampeerprijs en we kunnen ons instaleren op het grasveld echter kunnen wij niet daar onder de bomen staan maar vlak ernaast op de p onder hogere bomen. Echt nodig, het is bloedje heet in de zon. We zullen er wel weer aan moeten wennen voor de komende tijd.
Een vlucht geboekt voor morgen ochtend om 9 uur. Nu, we zijn benieuwd.
Bijtijds op, we willen goed wakker zijn vandaag. Om 8.55 op naar de receptie en wachten, er wordt ons gezegd dat het 9.45 uur wordt, ja ja echt weer zuid amerikaans. Maar inderdaad worden we weggebracht om die tijd en kunnen we het vliegtuigje in. We vertrekken, nee hé na de 1e bocht begint het bij mij al te draaien in de maag. Ik houd me nog even goed maar na de eerste keer kijken aan de rechter kant en dan draaien naar de linker kant om daar nogmaals links te kijken heb ik het spuugzakje nodig. Even later is Johan ook aan de beurt. Maar we houden ons verder redelijk en zien inderdaad gelukkig nog wel de lijnen van Nasca. Maar wat zijn we blij na een dik half uur dat het vliegtuigje de wieltjes weer op de grond zet. Een hele ervaring rijker lopen we naar Daffie en langzaam knappen we weer op. We besluiten de rest van de dag hier nog te blijven staan om weer 100% te worden. Nog een keertje lekker te zwemmen en een beetje wennen aan de hitte.
we toeren verder en gaan de panamerikana weer op. De omgeving veranderd intussen naar woestijn gebied met echte zandduinen. Het gaat richting Lima, de hoofdstad van Peru. Maar eerst nog een paar leuke dingen te bekijken. We gaan opzoek naar de oase Huacachina. Wat een prachtig gezicht, een echte oase midden in de zandduinen. We wandelen het water rond en worden aangesproken of we een zandduinen toer willen maken met een buggie. Lijkt ons wel wat. Toen we aan kwamen rijden werden we door een Italiaanse Peruaan aangesproken en mochten we ondanks dat we vrij, op de grote P in het gehuchtje, wilden staan bij hem het zwembad mochten gebruiken. Deze man heeft ook buggies rijden en gunnen we hem de toer. Wat een lol, scheuren door de duinen maar intussen ook verschillende stops voor uitleg en uitzichten. We zijn toch wel weer wat wijzer geworden. Er wordt ook aangeboden om te surfen op het zand maar dat slaan we maar af, gebroken benen of zo, beter van niet. Terug bij Daffie de computer bijwerken, de foto’s uitzoeken en het verhaal verder. Intussen, 16.00 uur is het buiten 35 graden en in de DAF 30 graden, deze staat dan gelukkig in de schaduw.
Vandaag alweer verder en wel richting Lima, maar eerst nog een bezienswaardigheid. Bij Pisco ( dit is dezelfde naam als het drankje wat in Peru veel gedronken wordt, Pisco saur ). Hier ligt een eiland wat we willen zien, weer ontzettend veel dieren daar en dan ook nog de humbold pinguïn. Dit is 1 van de 2 pinguïns die we nog niet gezien hebben. De laatste de keizer pinguïn zullen we zeker niet meer zien, deze leven midden op Antarctica en daar zijn we dus niet geweest. We vinden voor Daffie een safe plekje bij de politie en vinden een touroperator die voor een betaalbare prijs de toch wilt doen. Eerst varen we een half uurtje richting het eiland en dan genieten, weer veel kormoranen en pelikanen, zeehonden en dan inderdaad humbold pinguïns. Helaas niet erg veel maar toch, ook deze hebben we weer met eigen ogen gezien. Jippie. Na de boottocht het natuurpark in maar dat is een grote tegenvaller, alleen zand en verder geen dieren of iets meer gezien. Wel lekker rustig kunnen overnachten bij een van de ranger huizen in het park.
We gaan weer op weg. We hopen dat we Lima halen vandaag. Het gaat voorspoedig en rond 13 uur rijden we de buitensteden al binnen. Het is redelijk rustig, het blijkt ( hebben we niet bij nagedacht ) dat het hemelvaartsdag is. Niet gek eigenlijk. We vinden in een van de buitenwijken een hostel die een P heeft waar Daffie geparkeerd kan en mag worden en nog voor een redelijke prijs. Vandaag maar niet de stad verder in, bij navragen blijkt het meeste toch gesloten te zijn. Dus wandelen we in de wijk een klein stukje en vinden nog een supermarkt die geopend is. Veel luxe spullen weer te koop, dat zijn we sinds vertrek Argentinië niet meer gewend. En heerlijk varkensvlees, een lekkere karbonade gaat er wel in.
Ze hebben een grote kast met dvd’s en we zoeken er een paar uit, vanavond lekker filmavondje !!
Vroeg wakker, wat een kabaal buiten. Toeteren en scheuren dat kunnen ze hier best wel. Maar het voordeel is dat we ook vroeg op pad zijn i.v.m. de warmte. We struinen de stad af en bezoeken de nodige mooie parken met standbeelden en bekijken prachtige gebouwen. Drinken een kop koffie in het beroemde bolivar hotel en nemen een……. Ongezonde Mcdonald!! Achter in de middag zijn we moe en voldaan bij Daffie terug. Het is een sauna binnen een dikke 40 graden dus eerst de boel tegen elkaar open gezet en laten doorwaaien. Vanavond lekker uitgebreid douchen in het hostel.

• 22 Mei 2007 - 12:19

Marleen En Ed:

wij hebben jullie ontmoet in Torres del Paine in januari en lezen regelmatig jullie avonturen. Leuk om jullie op deze manier te kunnen volgen. Wat een ervaringen en belevenissen. Nog heel veel plezier. Pas goed op jullie zelf.

• 23 Mei 2007 - 21:18

Rogier & Resi:

Hola amigos!

Wij zetten de achtervolging in en zijn nu vanuit Cusco, via Nasca en Pisco, nu in Lima gearriveerd. Ook even bij het beroemde Bolivar hotel een kopje koffie gedronken en de stad verkend.
    Maar vannacht halen we jullie vast wel ergens op de route in. We vertrekken naar Chiclayo, om vanuit daar wat oostwaarts en uiteindelijk weer naar het zuiden te zakken.
    Wie weet, hasta luego!!

• 27 Mei 2007 - 16:17

Diane:

hallo mensen die reageren, ontzettend leuk van jullie te horen maar helaas kunnen we jullie niet beantwoorden omdat het email adres niet vermeld wordt. dus als je antwoord wilt dan op ons eigen mail adres mailen.

ola amigos,
    maar ons halen jullie niet meer in, we zitten in noord Peru aan de kust en gaan een deze dagen Ecuador in !!!!!!

• 02 Juni 2007 - 11:01

Eddy Endeman:

Te gek voor woorden allemaal!
    Ik kijk er naar uit wanneer jullie Midden Amerika ingaan.

Toi Toi,

Eddy

• 14 Juni 2007 - 22:09

Pier & Anneke:

Tsja, hebben we jullie toch net gemist in Lima. We waren een dag later en hebben onze gemeenschappelijke Duitse vrienden met Landcruiser nog wel getroffen. Nu helaas weer terug in NL. Valt bar tegen. Nog heel veel plezier!