bijna op de evenaar - Reisverslag uit Vilcabamba, Ecuador van Johan en Diane Koe - WaarBenJij.nu bijna op de evenaar - Reisverslag uit Vilcabamba, Ecuador van Johan en Diane Koe - WaarBenJij.nu

bijna op de evenaar

http://www.mijnalbum.nl/Album=FFRTAFAN vanaf 30/01/2007

nieuw foto album : vanaf 5-5-2007 http://www.mijnalbum.nl/Album=FEDFHN7N

Our other website ( building the DAF ) :
Onze andere website http://home.hetnet.nl/~f2hjadekoe74/

Mensen die vragen hebben stel deze dan op ons mailadres jadekoe@hetnet.nl
Maar ook een gewone, alledaagse mail uit Nederland, genieten we van.

Vandaag een korte rit voor de boeg, maar wel nog even Lima door. Namelijk van zuid oost naar noord. In het begin gaat het super snel maar dan gaat de panamerikana dwars door het centrum. We verrijden ons een keertje en staan voor een brug die te laag is, wat zou het toch fijn zijn als er wat borden stonden hier en daar. Is het niet met de route dan wel met bijvoorbeeld hoogte info. Dus achteruit tegen het verkeer in. De politie die ons in eerste instantie gewoon door laat rijden moet ons een handje helpen. Maar het lukt weer en we rijden verder het gekkenwerk in. Toeteren en dringen, voorrang nemen en duwen en Johan doet lekker mee. Uiteindelijk, 70 kilometer en 1,5 uur later het begint rustiger te worden en hebben we Lima bijna gehad. Nog even een keertje tol betalen en verder met de hap. Uiteindelijk rijden we een goede 120 kilometer en doen daar de hele ochtend over. We willen naar een natuurpark, even een beetje rust na de laatste dagen en nachten. We worden hartelijk welkom geheten en mogen ook overnachten !! dus een mooi plekje zoeken en na de lunch en siësta een wandeling, alles is dor, we zijn in het verkeerde seizoen hier maar we zien wel erg veel vogels, veel soorten roofvogels en een heel mooi klein, bijna knalrood vogeltje. Voldaan kruien we daarna de Daf in en gaan onderuit en plannen wat de volgende dagen te rijden en bekijken is.
Na een zalig e rustige nacht verder naar het noorden. We hebben besloten de kustroute te volgen en niet meer het binnenland in te gaan tot vlak voor Ecuador, daar willen we het Amazone gebied in. Dus toeren we verder langs de kust en zien ………. Woestijn en stenen. Maar zo nu en dan hebben we een prachtig uitzicht over de pacific. Rond lunchtijd krijgen we een piste afslag richting het water en arriveren op een prachtige plek. Na de lunch heerlijke strandwandeling. Jammer genoeg is het door de koude humbold stroom in de pacific te koud om te zwemmen en is de wind fris maar het is geweldig.
Vandaag weer verder, we moeten weer eens wat boodschapjes hebben en dat heeft in de kleine gehuchtjes nogal wat voeten in de aarde. Bij de ene een paar flessen water bij de andere een fles cola en weer verderop een paar uitjes en ga zo maar door. Voordat je alles bij elkaar hebt ben je zo een uur verder. Ik voel me niet zo lekker vandaag en we besluiten bijtijds te stoppen, bij een bord complejo toeristico een poging te wagen voor een plekje. En inderdaad we mogen op het strand naast het complex staan, niets bijzonders maar voor vannacht goed genoeg. Het complejo is niets bijzonders een paar vervallen hutjes en een gebouw dat voor restaurant moet doorgaan maar waar helaas geen hapje eten te vinden is.
vandaag verder via de Panamerikana naar het noorden.
We hebben het met de ruines een beetje gehad dus laten we die maar eens liggen. We rijden door een erg afwisselende natuur, het ene moment is het echte dorre woestijn en even later zien we suikerriet velden, ja ja asperges ( witte en groene ) en dan ook de eerste rijstvelden. Het is leuk om te zien. Iedere 100 kilometer tol betalen dit is al vanaf Lima, maar gelukkig vallen de kosten mee. Iedere keer zo’n 13 soles ( ongeveer 3 euro ). Maar vanaf Lima is het 1300 kilometer naar Ecuador dus 13 keer tol. De andere kant van het verhaal is dat de wegen erg goed zijn dus laten we niet klagen. Daarnaast werden we voor de Peruaanse politie gewaarschuwd maar we hebben niets dan lof, allemaal, tot nu toe dan, erg vriendelijk. In de loop van de middag opzoek naar een plekje en natuurlijk zoek ik weer eens wat leuks uit. In het dorp is een opbreking, ze zijn met de riolering bezig, en meten we door smalle straatjes en steegjes maar het lukt gelukkig weer en we volgen het bordje playa en vinden op het strand inderdaad een aangenaam verblijf.
Vandaag een groot stuk woestijn voor de boeg, 450 kilometer. We willen kijken of we het in 1 keer redden. Daffie knorreld verder en inderdaad brengt hij ons deze afstand verder, wel een lange dag. Van 8 tot 18 uur. En wat een temperatuur. Rustig zittend is er niets aan de hand maar zodra je uitstapt en iets beweegt loopt het zweet meteen van je lijf. Tijdens de lunch, op een p bij een tankstation en gommeria ( peruaanse kwik flut ) laten we een van de banden draaien, die wil verkeerd gaan wegslijten en dat doet die man dan in de hitte voor nog geen 4 euro, een goed uur werk. Aan het einde van de dag, nog een plek om te overnachten. Dat is lastig de kust is bijna helemaal in beslag genomen door strandhuisjes en vissers. Maar we zien een mogelijkheid, geen superplek maar goed genoeg om te overnachten.
We willen eigenlijk wel een dagje blijven staan, de afgelopen dagen bijna 1000 kilometer op de teller gezet, maar dan wel op een mooier plekje als waar we overnacht hebben. We toeren langs de kust verder en zien een hostel met camping mogelijkheid. Wat een verrassing, een camping. We vragen wat de kosten zijn en die vallen mee. Dus ……. Eerst naar het volgende gehucht en daar de mercado central op. Een overdekte hal waar van alles te koop is. Van vers gevangen vis, vlees, groente en fruit. Hier de verse inkoopjes ( oa een of andere grote vis van een dikke kilo, laten fileren 6 soles, nog geen 1,5 euro) en even verderop een “supermarkt” waar we het drinken halen. Dan terug naar de camping en we instaleren ons, we gaan proberen te wennen aan de hitte. Gelukkig nu nog droge hitte, over 75 kilometer rijden we Ecuador in en daar begint het regenwoud, dus dan ook drukkende hitte met een luchtvochtigheid van 95 tot 100%.
We willen nog informeren of het natuurpark hier al geopend is, in de regentijd is de piste namelijk niet te berijden maar het is nu al een dikke maand droog dus misschien hebben we mazzel. Daar is namelijk een stuk oerwoud waar veel dieren leven en misschien kunnen we er een flink stuk inrijden om het een en ander te zien. Wel hebben we al veel wilde parkieten gezien dus……….. wie weet, we houden jullie op de hoogte. S 03 41.457 W 080 42.206. Ja inderdaad dus vlakbij de evenaar.
Vandaag druk, wassen en poetsen, de koelkast ontdooien ( we hebben stroom dus kan die volop draaien naderhand ) en van die klussen. De was hangt om 9 uur al maar helaas wil die niet erg drogen. De temperatuur is goed, 35 graden en er staat wind maar de luchtvochtigheid is erg hoog. Maar aan het einde van de dag is, op de spijkerbroeken na, verder toch alles droog geworden. Johan heeft Daffie weer een controle beurt gegeven en de motorrem nagekeken, die gaf bij gebruik een fluitend geluid. Het blijkt dat in 1 van de luchtslangen een klein gaatje zit dus een reparatie. Gelukkig hebben we nog koppelingen hiervoor bij ons. Verder geprobeerd de wilde parkieten op de foto te krijgen maar die stomme dingen zijn me iedere keer te vlug af. En zo vliegen de dagen voorbij. Tussen de bedrijven door het boek voor Ecuador doorgebladerd, er moet nog het een en ander goed gelezen worden, er is weer veel te beleven daar. We hopen dat we voldoende tijd hebben ingeschat, want 18 juli moeten we in de haven van Manta zijn om Daffie te verschepen naar het noorden, de darien gab over. Er is namelijk geen weg tussen Colombia en Panama en we hebben vanuit Manta een betaalbare verscheping gevonden, andere verschepingen vanuit Colombia zijn 4000 dollar en meer. Helaas kunnen we deze keer niet meevaren en moeten we Daffie alleen laten tijdens de reis. Wij moeten vliegen. Daarna moeten we een veilig plekje voor Daffie vinden want dan wordt het weer hoogste tijd om Nederland met een bezoek te vereren om daar de klussen weer te doen.
Vandaag weer een actieve dag, in de weer met poetsen waar ik gisteren niet meer aan toe ben gekomen, Johan wast Daffie zelfs aan de buitenkant en schildert hem bij, de zwarte lak die bij aankoop erop gespoten is laat nu op veel plaatsen los in grote blaren en komt de groene kleur er onderuit. En dat wil hier en daar nog wel eens problemen geven. Een militair voertuig !!!!! hoe kom je daaraan ??? dat mag hier niet enzovoorts. Dus bedekken die hap. Daffie heeft dus nu de mazelen gekregen, het ziet er niet erg mooi uit maar ja je moet wat niet waar.
Vandaag willen we uitgeslapen, maar we dobberen het bed uit en staan dus toch maar bijtijds op. Een uitgebreid zondag ontbijt met eitjes, ja de verse producten moeten weer op want de volgende grensovergang ( Ecuador ) komt eraan. Ik pak de motor en ga richting internet in het volgende gehucht. Ze hebben geen fatsoenlijke winkels maar wel verschillende internetcafé’s. eigenlijk om te lachen. Zelfs de snelheid valt erg mee en ik zet gelijk maar wat foto’s in het album, de verhalen zijn nog te kort en pas verzonden. Dan een siësta en verder klungelen.
Een sms-je naar Martin en marian voor hun kleinzoon Declan, hopelijk hebben ze hem ontvangen anders bij deze van harte, natuurlijk ook voor JC en Susan. Vandaag de laatste klusjes, rond de knipperlichten vooraan begint Daffie een beetje te roesten en als we het geheel los halen blijkt dat er water achter de rubbers van de lampen staat. Dus krabben en schoonmaken en weer schilderen. Dat water moet er al een hele lange tijd achter zitten want de afgelopen maand hebben we geen regen of iets dergelijks gehad.
Bij navraag of we inderdaad het natuurpark hier in kunnen worden we teleurgesteld, de piste is nog steeds onberijdbaar dus moeten we onze nieuwsgierigheid naar het oerwoud nog even inhouden, in Ecuador voldoende gelegenheid. Het laatste wasje, de motor er weer op en nog een keertje lekker douchen en de dag is alweer voorbij. Morgen gaat het verder.
Vandaag dus op naar de Ecuadoriaanse grens. Maar eerst nog ongeveer 75 kilometer. We rijden langs de kust en hebben regelmatig mooie uitzichten over het water. Maar dan de grens, ongeveer 3 kilometer voor deze de eerste gang naar de officiële instanties, de Peruaanse immigration. De bonnetjes die we hebben in de passen worden ingenomen en de passen uit gestempeld. Dan dus 3 kilometer verder, vlak voor de brug / grens de papieren voor Daffie. Alles wordt nog eens grondig gecontroleerd en het blijkt dat de formulieren niet juist ingevuld zijn bij het inrijden in Peru. Nu, we verbeteren het e.e.a. en dan is het goed. Dit was al 2x een kwartier. Dan de brug op en hier weer stoppen, de Grens van Ecuador, het is een chaos en we besluiten dat ik bij Daffie blijf en Johan de papieren doet. Het eerste kantoor binnen en weer eruit, hij moet lopen, 3 blokken verder waar de douane zit waar de formulieren voor Daffie gemaakt kunnen worden. Hij op pad en komt pas 2 uur later terug. Het probleem was dat Nederland niet in de computer staat en dus de formulieren niet geprint kunnen worden. Ze willen er van allerlei landen opzetten, Nederlandse Antillen, Duitsland maar we MOETEN de juiste benamingen hebben anders krijgen we in de haven, met verschepen van Daffie grote problemen, dat hebben we al vernomen van andere reizigers. De automatiseringsafdeling wordt gebeld maar die kunnen er zo snel blijkbaar niets aan doen. Dus aan het einde van het verhaal, 2 uur verder dus wordt er handmatig de formulieren uitgeschreven en heeft Johan dat voor elkaar. Intussen op de brug bij Daffie een gekkenwerk, van achter komen vrachtwagens en van voor daar tussendoor handkarren en voetgangers, bromfietsen en motoren aan niemand wil elkaar de ruimte geven. Ik heb zo nu en dan het verkeer maar staan regelen rond om Daffie. Maar dat was stap 3, nu de paspoorten nog, weer 3 kilometer verderop. Inderdaad de immigration, maar een rij van hier tot gunter dus aansluiten maar. Eindelijk na een sta van een klein uur hebben we de stempels in de paspoorten en zijn we eindelijk klaar en kunnen we Ecuador in !!!! jippie, eindelijk rijden en een beetje luchtverplaatsing rond je lijf, de temperatuur is een dikke 35 graden en dan de zon !!!! branden als een gek. Maar dan rijden we Ecuador in en het is onvoorstelbaar, een landsgrens maar gelijk een wijziging van de natuur, van woestijn achtig naar tropische bossen met allerlei kamerplanten, prachtig. De weg is bijzonder slecht maar er staan weer borden !!!! met bewegwijzering, wat een genot geen gevraag meer. Uiteindelijk vinden we een redelijk plekje om te overnachten en houden we het om 18 uur voor gezien.
Na een heerlijke nacht bijtijds wakker en we rijden alweer om 8 uur. De natuur is en blijft super, maar we rijden dan ook verder het binnenland in. Het gaat weer op en neer, over de Andes heen maar het is genieten, wat een natuur. We hebben van andere reizigers een adres gekregen bij een hostel waar we heen willen. Maar eerst een grote plaats waar we meteen wat boodschappen willen zien te krijgen. We zien een mercado central, voor de verse producten waar de landsmensen ook hun boodschappen doen en dan aan de overkant, wat een luxe, een grote supermarkt. Na de inkopen en zelf kunnen pinnen daar ( Amerikaanse dollars is het betaalmiddel hier !!! ) gaan we verder, we verrijden ons en vragen de politie naar de weg en deze is zo vriendelijk om ons zelfs voor te rijden, we hebben wat bekijks, Daffie achter de politie aan. Maar we worden op de juiste weg gebracht en we toeren verder naar het hostel. Hier hebben we weer een verrassing, het pad wordt net nieuw aangelegd en het beton is net vanochtend gestort. Wel is eer plekje binnen de muur maar redelijk aan de weg. Daar mogen we staan.
Jesses vandaag, donderdag een regendag, je hebt hier in Ecuador dan wel geen echte zomer en winter maar een natte en droge tijd en we zitten net in de overgang naar de droge periode en dan zijn er zo nu en dan regendagen. Maar we vermaken ons om het e.e.a. eens goed bij te werken en in de middag lekker een pilsje op het overdekte restaurant terras met een zalig uitzicht. De vrijdag op pad, er is een leuke dierentuin hier met een prachtige orchideeën tuin, mensen genieten is dat. Verder wat neuzen in het dorp en een wandeling.
Vandaag weer echt warm en we vermaken ons ‘s morgens met voorbereidingen voor de verdere reis, lezen met de kaart erbij en in de middag nemen we een duik in het zwembad.