Chili - Reisverslag uit Santiago de Chile, Chili van Johan en Diane Koe - WaarBenJij.nu Chili - Reisverslag uit Santiago de Chile, Chili van Johan en Diane Koe - WaarBenJij.nu

Chili

nieuw fotoalbum :
http://www.mijnalbum.nl/Uitnodiging=47GJNKX4 vanaf 30-01-2007

OUr website, building the DAF
Onze andere website http://home.hetnet.nl/~f2hjadekoe74/

Mensen die vragen hebben stel deze dan op ons mailadres jadekoe@hetnet.nl
Maar ook een gewone, alledaagse mail uit Nederland, genieten we van.

Je hebt van die dagen…………. Dan gaat het niet zoals verwacht. We vertrekken en toeren terug naar de hoofd route, de beroemde ruta 40. Dan verder, we hebben van andere reizigers, lekkerbekjes, een hotel restaurant adres gekregen die op de route ligt. Om 12 uur zijn we daar al en het is ons te vroeg om al uitgebreid te eten dus besluiten we verder te rijden. De wind is weer gigantisch en de piste erg slecht. We willen estancia ( boerderij) Telken halen. Het schijnt dat het erg leuk is daar en zelfs onder Nederlandse leiding is, we zijn erg benieuwd. De rit valt tegen, het duurt allemaal langer als verwacht maar we halen het. Maar wat een tegenvaller, we worden wel vriendelijk onthaalt maar in het engels en geen Nederlands zoals verteld, en we kunnen het veldje wat ze als camping bedoeld hebben niet op, daar mogen alleen tentjes staan. We mogen wel voor de schuur, met beesten, staan met de auto en dat voor 5 Amerikaanse dollars per persoon per nacht. Amehoela echt niet !!!! Dus teleurgesteld rijden we verder en zoeken een plekje in de pampa, nu is vanaf Telken de oude slechte piste net vervangen door een asfaltweg met nieuwe afrasteringen dus is er geen mogelijkheid om van de weg af te gaan. Ik vraag Johan of we wel voldoende diesel in de tank hebben omdat Daffie zo heeft moeten werken vandaag en hij antwoord …. Zat….. dus…... In eens begint Daffie te stotteren en houd het voor gezien. Johan zet hem aan de zijkant van de weg, die dus net nieuw is en dus nog niet erg hard. Daffie staat flink schuin en net die kant op waarop het ook zo hard waait. We kijken elkaar aan met een blik van ook dat nog. We hopen het minst erge, lege dieseltank en gaan daarmee beginnen. We tanken diesel vanuit de reserve tank, de gewone tank is inderdaad waarschijnlijk leeg. Maar het probleem is dat we nu de dieselleidingen leeg hebben gereden en dat er diesel opgepompt moet worden. Daarvoor moet ….de cabine gekanteld worden en daarvoor ….moet de motor eraf. Johan probeert nog een tijd te starten maar houd het toch voor gezien, we zijn bang dat we de startaccu’s leeg maken. Dus motor eraf en dat in de wind waarin je bijna niet jezelf rechtop kunt houden. Daffie staat vervaarlijk te schudden in de veren. Eigenlijk zou die anders moeten staan, we durven de cabine niet te kantelen. We proberen een vrachtauto aan te houden die ons een klein stukje verder de berm in trekt, waar het ook weer een harde ondergrond is. Maar 2 vrachtwagen rijden voorbij maar nummer 3 wil die toeristen wel even helpen. We staan even later beter, de neus in de wind en we durven nu de cabine te kantelen, diesel oppompen en inderdaad na wat hikkelen en stotteren slaat Daffie weer aan, mensen wat een prettig geluid is dat, een draaiende motor. Maar intussen is het 18 uur en hebben we het wel gehad. We stappen in en nog geen 5 kilometer verder een dorpje. Zoals gebruikelijk politie controle bij de ingang van het dorp en we vragen of er misschien een camping is. Dat blijkt inderdaad zo te zijn. Blij zoeken we deze op en instaleren ons op een plekje, het ziet er een beetje uit als iemand zijn slecht onderhouden achtertuintje maar met warme, redelijk schone douches. Eerst wat drinken dan lekker douchen. Ik heb geen zin meer in koken en we besluiten een restaurantje op te zoeken, we worden daar verwend met een paar heerlijke steaks met verse patat en sla, voor 15 peso pp, evenveel als we zouden moeten betalen bij Telken voor een plekje voor de beestenstal. !!!! Dit was dus, tot bijna het einde, zo’n dag waarop het niet mee zit.
Vandaag verder bijkomen. We staan aan het stroom en we vullen de externe harde schijf verder met data van de lap top. Verder het dorpje in om te kijken of ze internet verbinding hebben. Dat wel maar onze telefoon heeft geen verbinding, ze zullen wel weer iets raars hebben hier. Nog even wat boodschapjes en dan verder onderuit.
Vandaag trappen we Daffie weer aan, we willen richting de grens van Chili aan het een na grootste meer van zuid Amerika. We vinden pal naast de camping een mooi strand waar we lekker kunnen staan en we vermaken ons daar de rest van de middag. Opeens staan Eddy en brigitte weer naast ons, het stel met de 6x6 MAN uit Zwitserland. Zij nodigen ons uit om mee te gaan de camping op voor de gezelligheid. Dat doen we en we hebben weer een gezellige avond met nog enkele andere bekenden die er al staan.
We willen de computer opstarten en we hebben pech, de 2e adapter geeft de geest. Shit shit shit. We halen de motor eraf en vertrekken het dorpje in. We doen eerst fruit boodschappen, we zitten in een gebied waar de kersen, frambozen, abrikozen en aardbeien goed groeien, een zogenaamd micro klimaat. Mensen, 2 kilo kersen een pond frambozen een kilo abrikozen en een kilo aardbeien, zo van het land gekocht bij de boer voor nog geen 3 euro. Dan opzoek naar een zaak die misschien iets kan betekenen voor de adapter. Via de toeristen info worden we gestuurd naar een zaak…. Nuja zaak, rommelzaak. Zij is alleen, hij zit in Buenos Aires op dit moment. Nu mooier kan het niet uitkomen denken we. Zij zal er voor zorgen dat hij apparaten meeneemt, een 220 volt en een 12 volt. Joepie. Maar morgen is hij nog niet terug, het wordt zaterdag avond, we moeten dan maar om 21.00 uur even langs komen. Dus…. Afwachten. Intussen hebben we gehoord dat er een Nederlander hier een restaurant is begonnen en vereren wij hem met een bezoekje. Het blijkt een strandtent houder te zijn uit Nederland die in de Europese wintermaanden hier een lekkere boterham wil gaan verdienen en als hij zo goed blijft als dat het nu is zal dat zeker gaan lukken en heeft die dus een dubbele boterham.
Vandaag een klets dag, we wisselen info uit en drinken gezellig samen een borrel met de camperaars die er staan.
We zijn druk de volgende dag, een wasje op de hand, klein spul en lekker in de zon, de koelkast ontdooien en dan samen de DAF eens wassen. Water volop hier, het wordt zo opgepompt uit het meer war drinkwater kwaliteit heeft. In de loop van de dag vertrekken alle andere camperaars en hebben we het rijk alleen op dit veld, de andere veldjes stromen vol met tentjes. Bij het boodschapjes doen zien we dat er een podium wordt opgebouwd dus er moet hier het eea gaan gebeuren. We vallen de toeristen info maar weer eens lastig en vernemen dat er morgen en overmorgen groot feest is. De plaats bestaat wel 95 jaar en dat wordt gevierd. Morgenavond feest en maandag een grote asado ( bbq ) voor iedereen die in de stad is. Jammie jammie. ‘s avonds dus naar de ‘computerwinkel’ en daar weer een teleurstelling, hij is er nog niet maar is nog onderweg maar heeft geen adapters mee genomen. Hij had te weinig bagageruimte. Maar hij zal de oude adapters wel repareren. Jammer maar weer eens echt Argentijns. Nu maar hopen dat dat lukt.
Na het ontbijt gaan we aan de knutsel, we hebben van een van de camperaars een 12 volt adapter gekregen die kapot is misschien kunnen we er nog wat mee. Uiteindelijk 3 uur mee bezig geweest, maar erg te vertrouwen is het ding niet. Maar we kunnen ons er even me redden. Maar hopen dat de anderen gerepareerd kunnen worden.

Na wat klungelen weer op weg naar de computerwinkel, hij heeft inderdaad geen adapters mee genomen. Hij dacht dat het Amerikaanse moesten zijn en die gebruiken meer wattage ??? geen idee. De oude zijn na gekeken en de ene is inderdaad overleden en de andere doet het gewoon volgens hem. Wij nemen ze mee en proberen natuurlijk de ‘goede’ uit. Hij doet het, wij blij maar wel verbaast. Maar helaas na een half uur begeeft die het weer. Waarschijnlijk een beveiliging die bij een bepaalde temperatuur ingaat. Dus blij voor niets. En na een flinke borrel duiken we het bed in.
uitslapen vandaag !!! en na het ontbijt worden we aangesproken door een bus chauffeur die …. Ja ja natuurlijk vast zit. Daffie ingepakt en aan het werk. Maar deze keer moet Daffie het opgeven, het is te zwaar en waar hij moet presteren is de ondergrond te zacht en heeft die geen grip genoeg. Daarnaast is de bus al tot de assen in het zand weggezakt. Na 2 uur geven we het allemaal op, ongeveer 20 militairen ( muziekanten ) de nodige mensen van de camping en wij. We zien er geen gat meer in. Na de koffie, pas om 12 uur frissen we ons op. We gaan richting stad. Hier is het nodige officiële gedoe ( de gouverneur is gearriveerd ) al gaande en dan de optocht nog, wij pakken een terrasje en een biertje in afwachting van de assado. uiteindelijk om 14.30 uur gaat het beginnen. We worden door de militairen uitgenodigd om bij hun aan tafel te komen zitten en worden daardoor netjes bediend. De gewone andere mensen moeten in de rij om het nodige vlees, brood en salades te bemachtigen. Het is hilariteit aan tafel, we begrijpen elkaar regelmatig niet en wordt er met handen en voeten wat uitgelegd. Maar al met al een erg gezellige boel. Dan begint de muziek ook nog en houden wij het voor gezien, iets teveel decibel voor onze oren.
Als we terug komen staat de bus chauffeur in overall te wachten op de grote machine die moet gaan komen maar die laat nog wel even op zich wachten vermoeden wij, het is namelijk de machine van de gemeente en die chauffeur zit lekker aan de asado met wijn.
Dus gaat Johan samen met hem nogmaals aan het werk. Ze laten lucht uit de banden en scheppen nog even verder wat zand weg. Dan proberen en….. zowaar het lukt, lucht uit de banden is een echt wonder middel langzamerhand. Dus tevreden kan iedereen gaan slapen.
Vandaag vertrekken we richting Chili, de grensformaliteiten Argentinië uit gaan vlot, met een kwartiertje is alles klaar, maar Chili in duurt al met al een goed uur. Dan nog even wat vers spul in de mini supermarktjes en dan de pas op. Ongeveer 30 kilometer op weg hebben we een mooi uitzicht en maken we een foto stop. Bij het instappen ontdekt Johan dat de luchtketels los hangen, de ene verbinding, een stalen buis is doormidden gebroken. We bevestigen het een en ander met enkele trekbanden en besluiten terug te gaan het dorpje in. Zo gezegd zo gedaan en dan op zoek naar een lasser. We komen de politie tegen en vragen erom en we worden zelfs weggebracht door hun. Het is intussen 13.30 uur en ze vragen of we een uurtje kunnen wachten, nu dan lunchen we gewoon. Daarna ga ik aan de tuinbonen doppen voor het avondeten. Dan is Daffie aan de beurt, al met al zijn ze 2 uur bezig met lassen en een extra versteviging aan te brengen en dan moeten we betalen, schrikken hoor wel 10.000 peso ( ofwel € 14,50 ). Dan vertrekken we weer richting de pas en waar we waren blijven hangen voor de foto stop overnachten we nu maar. Alweer zo’n rare dag. We zijn zo wat tijd kwijt, eerst bijna een week voor de adapter en nu weer een dag voor laswerk. Maarja, het hoort denken we erbij.
‘s avonds bij het willen opstarten van de computer is het schrikken, de gerepareerde adapter begeeft het en dus geen computer, geen foto’s downloaden van de camera en de GPS is bijna vol en dus die niet leeg halen. BBAALLEENN !!!!

zondag 11 februari 2007 !!!!!
we hebben de grootste plaats in de omgeving opgezocht om te kijken of het lukt om nieuwe adapters te kopen. We proberen het eerst in het centrum maar alles is gesloten. Dan zoeken we maar de camping op waar we coördinaten van hebben. Hier zien we ook weer een oude bekende, die wacht ook met smart op morgen, hij heeft problemen met de wielophanging.
Maar er staan ook een paar Engelsen en van die heb ik nu een adapter geleend en kan het e.e.a. aan werk verrichten. Eerst de verhalen bijwerken en dan foto’s en de GPS.
We hebben de afgelopen dagen de zogenoemde carretera Austral naar het noorden gereden, de oude noord zuid verbinding in Chili. Mensen wat een genieten, door oerbossen heen en met soms gigantische uitzichten over water of naar bergen die nog met sneeuw bedekt zijn. De omgeving van de vulkaan Hudson is een beetje troosteloos, deze heeft in 1991 nog een flinke lading as uit gespuugd en daardoor alles om hem heen bedolven. Maar ook dat is een ervaring om te zien. We hebben overnacht op superplekken, zo in het bos aan een rivier of meertje. En dus nu op de camping, straks de motor eraf en dan morgen de stad in om te zien of we adapters kunnen bemachtigen.
vandaag de motor eraf en de stad in. We beginnen bij de winkels die gisteren aangegeven werden door de toeristen info. Maar helaas geen adapters. Wel complete nieuwe computers maar dat gaat ons te ver. Dus lopen we alle winkeltjes af en worden van hot naar her gestuurd. Op goed geluk duiken we een foto zaak in en warempel, hij duikt onder de toonbank en trekt daar een 220 adapter weg. Joepie !!! 1 is dus gelukt. Nu verder voor de 12 volt adapter. We vinden een winkeltje die heeft er wel 1 maar de milli amperes zijn aan de krappe kant dus verder. We vinden intussen een winkel voor visbenodigdheden, de hengel is namelijk ook kapot en we zitten nog steeds in het zalm gebied en willen wel weer eens vissen. De hengels zijn zo betaalbaar dat we 2 kopen, kan ik ook weer eens een poging wagen. Dan zien we nog een klein winkeltje, helaas gesloten, maar die heeft ook van allerlei adapters in de vitrine liggen. De buurman zegt dat die mas tardes ( veel later in de middag ) weer open gaat. Dus we besluiten terug te gaan naar de camping en het later nog eens te proberen. Dan kunnen we ook het fototoestel meenemen voor een paar bijzonderheden hier in de plaats. Vanavond alweer bbq, ik heb heerlijke zalm gekocht en een stel gemarineerde ribbetjes, dat wordt dus weer eens lekker smullen

• 14 Februari 2007 - 08:10

Linda:

geweldig !!! Wat een verhalen, ik reis in gedachten met jullie mee in mijn MOOIE kevertje....sta ik naast jullie te lassen hahahahaha Veel plezier verder tot schrijfs!

• 14 Februari 2007 - 14:52

Diane En Johan:

Hallo Paul Lanner,
    Zou je een mail naar ons gewone e-mail adres kunnen verzenden, wij zien bij deze site niet waar de mail vandaan komt en zijn erg blij met je contact.

• 14 Februari 2007 - 15:17

Diane En Johan:

hoi Maurice, hartstikke bedankt voor het idee. Altijd fijn als mensen met je meedenken. Maar de ruit is toch helemaal recht ? of hebben we dat helemaal verkeerd. Maar we hebben hier te horen gekregen dat het verstandiger is om met de kapotte ruit verder te rijden omdat deze gelaagde ruit toch nog sterker zou zijn dan een nieuwe enkel glas. En met een kapotte voorruit rijden is hier geen enkel probleem. Maar als de nood aan de man komt weten we hoe of wat.

Hartelijke groeten van Diane en Johan de Koe

• 14 Februari 2007 - 17:29

Maurice Bremers:

Hallo, nog even over de voorruit. Deze is volkomen vlak als hij niet in de auto gemonteerd is. Eenmaal in de sponning gezet is wordt de ruit enkele cm doorgebogen. Je moet vragen om een gelaagde ruit te laten snijden.

Groeten,

P.S. Ik kijk altijd uit naar jullie neiuwe verhalen.