van 10 april tot en met 21 april - Reisverslag uit Salta, Argentinië van Johan en Diane Koe - WaarBenJij.nu van 10 april tot en met 21 april - Reisverslag uit Salta, Argentinië van Johan en Diane Koe - WaarBenJij.nu

van 10 april tot en met 21 april

Door: Diane

Blijf op de hoogte en volg Johan en Diane

22 April 2006 | Argentinië, Salta

Beste mensen, bij plaatsen van het volgende verslag gaat alle onderstaande tekst eruit. !!!!!!!

Van 10 april tot en met 21 april.

Voor foto’s zie http://www.mijnalbum.nl/Album=ZAORXVAR

Mensen die vragen hebben stel deze dan op ons mailadres jadekoe@hetnet.nl

Toch nog een dag en we bekijken de grootste stuw ter wereld, hier in Foz de Iguacu in Brazilië.
Dan toch weer verder en we gaan Argentinie weer in. We willen de watervallen aan die kant ook nog bekijken. Ook weer een groot succes. Je kunt aan deze kant bijna boven de duivelskloof via een brug oplopen. De volgende dag de plaats in om o.a. uitgebreid internet te doen en wat boodschappen. De volgende rit is door de regio Missiones, een groot natuurgebied. Heerlijk rijden en prachtige uitzichten. We vinden een heerlijk plekje voor overnachten aan een stroomversnelling en instaleren ons voor de nacht hoewel het nog pas 12 uur is.
De volgende dag verder richting Paraguay, heuveltje op en heuveltje af en nog voor de middag hebben we weer een super plek te pakken en besluiten alweer vroeg te stoppen en hier te blijven voor vannacht.
Helaas de afgelopen middag is het gaan regenen, de regen kwam met bakken tegelijk uit de hemel. Het water in het stuwmeer waar we aan staan is 1 meter hoger gekomen. Onvoorstelbaar. Het ziet er nog steeds niet lekker uit dus gaan we helaas maar weer rijden. We komen zover dat we afscheid moeten nemen van de rivier de Parana waar we erg lang mee op zijn gereden, overheen zijn gegaan en zelfs op de boot nog op gevaren.
De volgende dag wilden we toch weer eens een stuk piste rijden. Nu dat hebben we geweten. De DAF zit tot aan de dakrand onder de blubber. De zandwegen waren echt blubberpoelen geworden. Maar we zijn gekomen waar we wilden en dat is het leukste.
Verder is het een hele saaie weg. 900 kilometer recht toe recht aan. Maar je moet wat.
Bij algehele controle van de vitale delen van Daffie vind Johan een scheur vanaf het loopvlak richting velg. We zoeken een gomeria ( Argentijnse kwikvlut ) en deze galvaniseert een versteviging stuk aan de binnenkant van de band. We hopen maar dat het helpt. En we knorrelen weer verder richting noord westen van Argentinië. Bij Salta besluiten we daar de camping op te gaan en eens een paar dagen niet te rijden en eens lekker onderuit te gaan. Het is een gezellige boel er staan al enkele overlanders en er komen in de loop van de dag er nog meer bij. Uiteindelijk staan we met zijn zessen.
Intussen hebben we de laatste 2 reserve banden opgelegd, de ene na de andere scheurt weg. Ons advies, koop geen iets gebruikte voor een redelijke prijs maar investeer gewoon in goede nieuwe banden.
1 Reserve band kunnen we waarschijnlijk nog laten vulkaniseren en als goede reserve band gebruiken maar de 2e is eigenlijk niet meer te gebruiken. Deze is al een keer gevulkaniseerd en er is alweer een scheutje ontstaan vanaf het loopvlak richting de velg. We hopen in Chili banden te kunnen kopen en anders moeten we maar op gewone weg banden verder. Op internet michelin opgezocht en de vraag gesteld of we ergens 14.00 R 20 XZL of XL banden kunnen leveren en waar dat dan zou zijn. Maar even afwachten of we antwoord krijgen.

SORRY VERKEERD E-MAIL ADRES !!!!!
MOET ZIJN jadekoe@hetnet.nl

Van 29 maart tot en met 9 april

Voor foto’s zie http://www.mijnalbum.nl/Album=ZAORXVAR

Mensen die vragen hebben stel deze dan op ons mail adres dekoe@hetnet.nl .

We krijgen van deze hanomag rijders een adres van een leuk campinkje aan het strand en dat lijkt ons wel wat. Dus opzoek en het is inderdaad super. Pal aan het water staan, heerlijk.
Helaas de volgende dag bewolkt maar toch nog lekker, de dag daarop regen, dus vertrekken we en de rit gaat zo voorspoedig dat we achter in de middag in centrum Rio de Janeiro staan op een parkeerplaats naast de suikerhoed. Wat een uitzicht en een plek. Tussen de militaire gebouwen in dus echt veilig, de ME loopt 24 uur per dag te survailleren, wat wil je nog meer. Als we 10 meter naar rechts lopen zien we het Christusbeeld ook nog.
Volgende dag de suikerhoed op met de kabelbaan mensen wat een genieten. Dan een dagje alleen een flinke wandeling en de dag daarna het Christusbeeld. Wat een ervaring, dat ding heb je al verschillende keren op tv of zo gezien maar nu hier zelf te staan, geweldig!!.
Maar ook dat is geweest we gaan weer verder, eigenlijk een stuk terug richting Argentinie, de Iguacu watervallen is het volgende op het verlanglijstje. Maar daarvoor moeten we eerst zo’n 1500 kilometer rijden.
Tijdens een van de overnachtingen worden we op de P bij Sao Paulo aangesproken of we op de tv zijn geweest, er zijn in Blumenau wel tv opnames gemaakt en die zouden op de regionale tv uitgezonden worden maar toch blijkbaar doorgegeven naar de grote Sao Paulo tv zender. Ergens ontzettend leuk natuurlijk. ’s Avond veel plezier gehad met enkele vrachtwagen chauffeurs, als afscheid geven wij ze beiden een sleutelhanger klompje uit nederland en wij krijgen van hun een cd met Braziliaanse muziek.
De dag daarna een korte dag en we zoeken een camping op om de was enzo eens bij te werken. Een heerlijke dag met veel zon en niet te hoge temperaturen. Zelfs de luchtvochtigheid komt eindelijk weer eens onder de 70%. De rit van de volgende dag gaat tussen kilometers lange velden met suikerriet en koffie struiken. De suikerriet wordt hier trouwens ook als auto brandstof gebruikt als alkohol.
Maar de dag daarop bereiken we Foz de Iguacu en vinden de camping die aanbevolen is door andere reizigers.
We bekijken de watervallen, mensen wat een spektakel super gewoon en aansluitend nog een vogelpark ook dat was zeker de moeite waard. Ook nog de grootste stuw van de wereld en willen we de smokkelstad Cuidad del Este in Paraguay in. Al met al een heel erg geslaagd verblijf in deze omgeving.

Van 14 maart tot en met 28 maart

Voor foto’s zie http://www.mijnalbum.nl/Album=ZAORXVAR

Mensen die vragen hebben stel deze dan op ons mail adres jadekoe@hetnet.nl .

Vandaag het Caracol park bezocht en genoten van de uitzichten tijdens de wandeling. Maar toch maar weer eens verder. Op naar het volgende natuur fenomeen. We hebben gehoord dat er in Brazilië ook een grand canyon is en we laten ons verrassen. Helaas is het een beetje een teleurstelling. Wel hebben we een heerlijke wandeling er aan over gehouden.
De volgende dag verder via het binnenland, over de pistes. Wat een sh… pistes hier in Brazilië, bandenvreters. Maar eenmaal begonnen kun je niet gemakkelijk meer terug. We vinden op een willekeurige haciënda een lekkere plek voor overnachten.

Vandaag weer problemen met de DAF, hij wil aan het einde van de dag weer niet trekken. We halen het groffilter los en daar zit allemaal zwart gruis in en een of andere derrie. Alles schoon gemaakt en eens kijken wat hij morgen doet. Intussen is de zomer weer terug en loopt de temperatuur weer op naar 38 graden met een luchtvochtigheid van 85 % en dan moet Rio de Janeiro nog komen.

We willen Blumenau, een stad door Duitsers opgericht in het verre verleden bezoeken en vinden een leuke camping bijna in het centrum en hebben we de plaats onveilig gemaakt met de motor.
We gaan richting Sao Paulo, een mooie rit vlak langs het water van de Atlantische Oceaan. Hier vinden we weer eens een heerlijk plekje en staan super.
De volgende dag mogen we niet met het pontje over en moeten we zeker 200 kilometer omrijden. Ergens niet leuk maar we vinden daardoor wel een super overnachtings plek waar we besluiten een paar dagen langer te blijven. Maar helaas de 3e ochtend regent het en we hebben geen zin om de hele dag binnen te zitten dus na 2 nachten toch maar weer op weg.

We willen naar een eiland tussen Sao Paulo en Rio de Janeiro. De hele rit gaat soepel en op het eiland willen we naar de andere kant via een piste. Een echte amazone piste van die glibberende rode klei en dan heeft het dus net geregend dus ….. super !!!!!! Helaas is na 10 kilometer de pret over want we kunnen niet verder, we zijn te groot.
Dus dan maar weer terug en vinden een redelijk P waar we dan maar overnachten. De volgende dag nog een poging maar dan via een andere kant. Maar ook daar loopt het voor ons dood op een te smalle piste.
Helaas, dan maar weer met het pontje en richting Rio. We vinden een lekker plekje voor de overnachting bij een politie controle post. Hier sluit zich voor de nacht nog een truck, een Hanomag uit 1964, bij ons aan.

2 maart tot en met 13 maart

Voor foto’s zie www.mijnalbum.nl/Album=ZAORXVAR

Mensen die vragen hebben stel deze dan op ons mail adres jadekoe@hetnet.nl .

We laten hier in Paso de los Torros enkele verbeteringen aanbrengen ( lassen ) aan de reservewiel ophanging. Verder genieten we enkele dagen van het heerlijke plekje. Maar uiteindelijk willen we toch verder en gaan richting de kust van Uruguay. Daffie brengt ons op de weg erheen weer op heerlijk overnachtingsplekken op de pistes en we genieten van de Uruguayaanse gastvrijheid die we overal tegen komen.
’s Morgens als we weg willen en ‘s nachts een paar hoosbuien naar beneden zijn gekomen staat Daffie tot aan de velgen in het water. Hier hebben we niet de mazzel van een harde ondergrond en moeten we de lage giering en de 4x4 erop hebben om weg te komen. Maar ….de 4x4 kan niet ingeschakeld worden dus worden we er door Walter uit gelierd.
Als we het voor gezien houden met rijden voor de dag wordt dit natuurlijk weer gerepareerd en functioneert alles weer.
Verder richting kust en we vinden een lekker plekje bij de vuurtoren van La Paloma. Hier instaleren we ons voor een paar dagen naast de vuurtoren. De supermarkt is om de hoek dus wat wil je nog meer.
Maar ook hier hebben ze regen en na 2 dagen worden we ’s nachts wakker van de plensbuien. De volgende dag is het wel droog maar bewolkt dus geen strandweer. We gaan weer verder en wel richting Brazilië. We vinden net voor de grens een super camping met gevuld zwembad, wat lekker is i.v.m. de temperatuur. De zon is er natuurlijk weer bij gekomen in de loop van de ochtend.
De volgende dag eerst Uruguay uit en dan hebben we een belastingparadijsje volgens de boeken, maar dat valt allemaal wel tegen. We gaan op weg naar de Braziliaanse grens. Hier gaat het ook allemaal soepel en voor dat we het weten rijden we in rond in Brazilië. We toeren door een natuurgebied waar ontzettend veel vogels zitten, de meest exotische die je je maar kunt indenken en joekels van otters en watervarkens zien we. Uiteindelijk een lekker plekje gevonden voor de nacht.
Dan weer verder, we gaan het eerste stuk via het binnenland richting Rio de Janeiro. We trekken door de gebieden waar vroeger veel emigranten zich gesetteld hebben. Eerst een gebied van de Italianen en daarna de Duitsers. Het is grappig, omdat we met Duitsers samen reizen worden we regelmatig in het Duits aangesproken. We doen nog even een Hobby dealer aan, waar we een adres van hebben, om een nieuw ruitje te laten plaatsen die tijdens transport kapot is gegaan. En dan genieten van de natuur. We worden ‘s morgens wakker gebruld door de apen. Helaas horen we ze wel maar zien we ze niet omdat het verder weg is, maar super is het wel. Kleine papagaaien vliegen de hele dag rond maar laten zich niet fotograferen.
De komende dagen nog even rust en toeren we rond in het natuurgebied hier in de hoop nog wat meer dieren te zien.

15 februari tot en met 2 maart

Voor foto’s zie http://www.mijnalbum.nl/Album=ZAORXVAR

We vertrekken op 15 februari uit Buenos Aires. Na 70 kilometer… een lekke, eigenlijk meer een klapband. Het rubber en metaal vliegt ons om de oren. Aan de kant en het reserve wiel erop. Al met al 2 uur zweten in 35-40 graden en 5 liter water verder rijden we weer. Een klein stukje verder is een shell station en het blijkt zelfs een heerlijk gratis douche gelegenheid en een grote parkeerplaats. Einde dag 1 !!
De volgende dag verder richting Uruguay, mensen wat een hitte, in de cabine 45 graden. We vinden een heerlijk plek in een nationaal park aan de Rio Urugay. Hier blijven we in elk geval een paar dagen hangen.
Voor een probleem met de hond vinden we een dierenarts die aan “huis” komt en uiteindelijk na een behandeling van een uur, 30 peso ( 8 euro ) vraagt.
Verder een nieuw reserve wiel klaarmaken en niets doen in verband met de warmte, 44,4 graden ’s middags. Wel de motor eraf en een mooie toer gemaakt in het park. Overdag lopen de leguanen rond de DAF en ’s avonds een soort aardvarken. En helemaal mooi zijn de handgrote spierwitte vlinders.
We gaan op advies van de Argentijnen niet richting het zuiden, i.v.m. het jaargetijde, maar noord Argentinië en Uruguay.
De grens formaliteiten verlopen soepel en redelijk snel. En we duiken het binnenland in richting de kust. Het eerste stuk, ongeveer 350 kilometer, pakken we een piste ( verharde zandweg ) en Daffie is in zijn nopjes. Hobbelend brengt hij ons naar heerlijke plekjes in de pampa waar we zalig rustige nachten hebben.
We zien ontzettend veel koeien en schapen en daarnaast ook nog regelmatig een groep nandoe’s.
Verder naar het stuwmeer waar we ook enkele dagen blijven staan en genieten van de rust en uitzicht.
Hier zien we mini papagaaien en reuze spinnen ( een handpalm groot is het lichaam ) en ’s avonds hebben we een kikker concert.
De temperatuur is intussen een beetje naar beneden gegaan naar een “aangename” 30 tot 33 graden.

1 februari tot en met 14 februari

Mensen die een vraag hebben graag e mail adres vermelden of via onze gewone mail adres, jadekoe@hetnet.nl , de vraag stellen. Daarnaast is de gewone mail van de maand januari bij ons verloren gegaan dus als er iets speciaals is verzonden naar ons nog een keertje mailen.

Voor foto’s van de reis zie : http://www.mijnalbum.nl/Album=ZAORXVAR

Het is onvoorstelbaar. Het Duitse echtpaar waarmee we in Egypte hebben rondgereisd en waar we contact mee zouden maken in Zuid Amerika, is op de camping. Zij moeten nog wachten op hun MAN die verscheept wordt vanuit Zuid Afrika.
Het wordt een gezellige boel hier met nog een engels echtpaar dat al 5 jaar onderweg is.
We klungelen wat aan om de dagen door te brengen totdat onze hond komt op 14 februari.
We gaan regelmatig uit eten, het kost echt geen dr…. En zelf BBQen, bijvoorbeeld 2 kilo heel erg goed rundvlees waaronder t-bones, ongeveer 4 euro.
We genieten van het heerlijk weer, iedere dag gewoon buiten zijn in een t shirt en korte broek. Verder zijn de mensen allemaal vriendelijk en behulpzaam, alleen zijn het allemaal nachtbrakers, om 2 uur is er nog volop leven op de camping. Zaterdags is het helemaal feest dan gaat de danstent aan de overkant om 22 uur van start en gaat door tot 6 uur in de ochtend. Het leuke is wel dat het van die Argentijnse tango muziek is.
Op 13 februari krijgen we bericht van de zoon, Boomer is op franfurt airport en gaat vanavond de lucht in richting Buenos Aires. En 14 februari halen we hem zonder al teveel problemen op.

Februari 2006

Mensen die vragen stellen graag email adres vermelden anders kunnen wij niet antwoorden.
!!

Vertrek 5 januari 2006 richting Antwerpen. Hier schepen we in en de volgende dag richting Le Havre. De volgende stop Bilbao en dan op naar Casablanca.
We reizen met een Italiaanse reder maar wij varen onder Zweedse vlag. Ons schip : De Grande Brasile, 214 meter lang, ruim 30 meter breed, 42.000 m2 laadruimte, een zogenaamd Co-Ro schip ( containers en roll on roll off ). Onze hut is zoals verwacht. Niet meer als nodig maar wel met eigen douche, toilet en wastafel. Maar er zijn wel luxere hutten aan boord.
Verder worden we super verzorgd en het eten is helemaal grandioos. De bemanning is allemaal erg vriendelijk. Ook is er een fitness ruimte aan boord waar de nodige apparaten staan maar wij leven ons regelmatig uit op de ping pong tafel. Daarnaast een grote keuze aan video films en een bibliotheek waar boeken staan in alle talen. Veel mensen ( reizigers ) laten boeken achter.
Wij vertoeven, als we niet in de hut zijn, in de officiers lounge en mess of aan dek, maar de temperatuur is daar nog niet naar maar soms ben je gewoon een beetje nieuwsgierig en heb je zin in een frisse neus.
Maar na de stop in Casablanca wordt het snel beter en zitten we vaak, geïnstalleerd in luxe stoelen, op het dek. Waar we de zee afturen naar dolfijnen, vliegende vissen en walvissen die we regelmatig zien.
We stomen op naar Dakar, 2500 kilometer verder dan Casablanca. We arriveren hier op zondag 15 januari. De volgende ochtend gaan we op weg richting Banjul, Senegal. Dan richting Conakry, Guinee en Freetown in Siera Leone. Op 19 januari 2006 begint de oversteek naar zuid Amerika ( 4325 kilometer ) waar we als eerste haven Vitoria in Brazilië aandoen.
Zaterdag 21 januari om 8.26 uur passeren we de evenaar. Het is een feestdag, we lunchen met de complete bemanning en krijgen een koud en warm buffet en ’s avonds nog een bbq wat een groot feest wordt.
Van maandag op dinsdag nacht gaat de klok voor de 3e keer een uur terug en zitten we Braziliaanse zomertijd. Op 25 januari varen we de eerste Braziliaanse haven binnen, Vitoria. Dan nog Rio de Janeiro, Santos (bij Santa Fe) in Brazilië, Daarna Zarate en ….. Buenos Aires in Argentinië.
29 op 30 januari gaat de klok voor de laatste keer, voor deze bootreis, een uur terug en zitten we op Argentinië tijd. Het tijdsverschil is dan dus 4 uur met Nederland.
Op 1 februari komen we al in Argentinië aan en om 16.00 uur staan we op de camping in Zamora, een buitenwijk van Buenos Aires. De grensformaliteiten zijn erg soepel en snel

Wij, Diane en Johan de Koe, gaan naar het continent Amerika. We vertrekken 2 januari 2006 met de boot naar Buenos Aires, Argentinie.
De voorbereidingen lopen op volle toeren. De DAF YA4440 (4x4 vrachtwagen)is omgebouwd en al bijna ingepakt. Daarnaast de nodige andere voorbereidingen klaar of bijna klaar.

januari 2006
Wij gaan, als we aankomen in Buenos Aires, eerst naar het zuiden, naar Vuurland en dan weer naar het noorden. Dan is de rest van zuid Amerika aan de beurt. Aansluitend midden en noord Amerika. En als alles goed blijft gaan komen Canada en Alaska ook nog aan de beurt.

Met deze site willen we de mensen die ons aan het thuisfront willen volgen de gelegenheid geven het een en ander te lezen over onze belevenissen.En daarnaast iedereen de mogelijkheid geven te reageren.

Voor nog meer leesplezier en informatie zie

Een site waar we regelmatig foto's zullen plaatsen

of http://www.bakara.nl/

Begin februari komen de eerste verslagen op deze site.

Eindelijk is het zover, de reder heeft gebeld, we kunnen inschepen.Woensdag 4 januari worden we in de loop van de ochtend in de haven van Antwerpen verwacht.
Spannend.
Vanmiddag onze hond Boomer, naar Elly gebracht voor de komende tijd en zij zal samen met onze zoon, Boomer naar Frankfurt brengen op 13 februari.
Vannacht nog een paar uurtjes slapen en dan op weg.
We zijn erg benieuwd hoe alles zal gaan.

• 14 Januari 2006 - 16:31

Ad En Susan Van Grootel:

Beste wereldreizigers, wij willen oonze ya 4440 ook verschepen naar zuid amerika, kun jij mij zeggen wat jullie het gekost heeft en waar ik terecht kan voor deze oversteek??

Groetjes en veel plezier op jullie trip
    Ad en Susan

• 08 April 2006 - 20:37

Vagebond:

heb weer genoten van de fotos en het verslag

geweldig wat een avontuur

groetjes vagebond