een paar weken thuis - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Johan en Diane Koe - WaarBenJij.nu een paar weken thuis - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Johan en Diane Koe - WaarBenJij.nu

een paar weken thuis

Door: Diane

Blijf op de hoogte en volg Johan en Diane

16 Augustus 2006 | Nederland, Amsterdam

Vragen? Stel ze op jadekoe@hetnet.nl
Voor foto’s zie http://www.mijnalbum.nl/Album=ZAORXVAR
Onze andere homepage http://home.hetnet.nl/~f2hjadekoe74/

En daar zijn we weer. Nu …………….. vanuit ??

Het eerste rondje zuid Amerika staat op papier, alles uitgezocht en besproken en kan er een route boek van gemaakt worden, alleen hier en daar nog een foto invoegen. Het was een hele klus maar alles naar onze zin voor elkaar.

We vermaken ons op de camping met de nodige klussen. De DAF moet dus een olie ververs
beurt hebben en Johan heeft besloten dat zelf te doen. Daarnaast wordt de zwarte lak bijgewerkt, op veel plaatsen komt de legergroene kleur er onderuit.
We hebben een elektrisch kacheltje en waterkoker gekocht, als je in zuid Amerika op een camping staat zit de elektriciteit bij de prijs in, en dan scheelt het diesel van de Webasto kachel en gas voor het warme water ( thee koffie afwaswater en dergelijke ) en wattage wat je afneemt is geen probleem, hier slaan de zekeringen er niet doorheen ( als die er al tussenin zitten ), alleen voor douchen moet de kachel dan even aan. Wel hebben we een Argentijns stopcontact hiervoor moeten aanleggen want ze hebben hier hele aparte stekkers. De apparaten kosten hier bijna niets, dus besparen, jaja we blijven Hollanders hé.
Veel kleinere zaken geregeld en….. gekeken op internet of de …………. vliegreis naar Nederland inderdaad goed geboekt staat.
Alles staat goed geregeld, zelfs Boomer staat vermeld. We vliegen op zaterdag 12 augustus om 13.00 uur onze tijd met de TAM / KLM. We vliegen eerst met de TAM naar Florianopolis, Brazilië, waar we een stop maken en moeten in Sao Paulo overstappen op de KLM. En als alles goed gaat komen we 11 uur jullie tijd op zondag 13 augustus aan op schiphol. Het is voor ons een korte dag want op onze horloges zal het dan 6 uur in de ochtend zijn.
Ons vertrek, weer uit Nederland, staat gepland voor woensdag 20 september en dan gaan we richting het zuiden van Argentinië en Chili. Dan is daar de zomer intussen ook alweer in aantocht en zijn we op de goede tijd voor de walvissen, zeeleeuwen en zeerobben ten zuiden van Buenos Aires op schiereiland Valdes te zien. Regelmatig zijn er daar zelfs orca’s te zien. Daarnaast schijnt het ook de beste tijd te zijn om de pinguïns te bewonderen die langs de hele kust van Argentinië voorkomen.
Maar eerst Daffie klaarmaken om enkele weken te staan hier op de camping. De levensmiddelen moeten goed uitgezocht en extra verpakt worden, alles moet goed schoon i.v.m. ongedierte. Spullen die van hieruit mee kunnen ingepakt en dan een lijst maken met spullen die uit NL weer mee genomen moeten worden en ga zo maar door.
Boomer zijn vlieghok moet tevoorschijn worden gehaald en voor hem moet er een gezondheid verklaring in zijn paspoort komen van een Argentijnse dierenarts. Dus we vervelen ons niet.
Het weer is lekker om te werken, de nachten zijn wel koud, we hebben zelfs enkele ochtenden dat er rijp op het gras zit maar de zon schijnt volop en loopt de temperatuur snel op naar de 15 tot 20 graden en dus lekker om te werken in en rondom de DAF.
Als de banden afgeleverd zijn, 1 band weer samenstellen en dan alle 3 banden op de DAF plaatsen een flinke klus maar alles lukt weer.
Dan onder het bed aan de gang. Alles er onderuit, de extra reserve filters, binnenbanden en velglinten en dergelijke weer inpakken. Daarnaast de kleding uitzoeken, wat moet er mee naar NL en wat blijft hier enz. hier en daar wat rangschikken. En dan meteen schoonmaken voor het weer ingepakt wordt met spullen uit de buitenkisten.
Dan maar eens opzoek naar een dierenarts voor de gezondheidsverklaring voor Boomer. De dierenarts zit, volgens de bewaking, 1e links 1e rechts en dan 7 blokken verder. Even zoeken, het blijkt 1e links 2e rechts en 7 blokken. Maar gevonden dus. We kunnen met Boomer langs komen wanneer we willen dus dat ook voor zover. Dan op zoek naar 20 liter motorolie voor oliewissel bij de DAF. Uiteindelijk komen we vlak bij de camping uit bij een super grote zaak van wel 5 bij 5 meter maar ze kunnen olie leveren, wel niet op voorraad zo’n hoeveelheid, maar als het goed is staat er morgen een grote emmer klaar met 20 liter.
De dag daarna, eerst wat kopieën laten maken van papieren die we voor Boomer hebben en dan met Boomer onder de arm, op de motor, naar de dierenarts. Even wachten en is er 1 voor ons en dan Boomer, hij baalt als een stekker, een leuk ritje op de motor en dan bij een dokter uitkomen, shit. Maar hij wordt echt binnenste buiten gekeerd, zelf zijn “poepertje” wordt, na het temperaturen, nagekeken op wormen. Maar zoals verwacht helemaal gezond. Er wordt alles wat we maar kunnen bedenken afgestempeld en getekend. Super. En dan de rekening, 25 peso, ongeveer 6,5 euro!!! Daarna wisselt Johan het luchtfilter en grof diesel filter en dan, als de winkels hier weer open zijn zo rond 17/18 uur kan hij de olie ophalen. Dan nog binnen een paar kleinere klusjes. En zo vliegen de dagen voorbij.
De volgende dag inderdaad aan de olie wissel en het gaat allemaal “gesmeerd”. Boomer zijn vlieghok uit de huif en hij is helemaal gelukkig, hij duikt er meteen in. Langzamerhand moeten de voorraden op en we maken op zondag een heerlijke bbq ( asado ) en Boomer ook weer blij, hij weet langzamerhand dat als wij een asado maken dat hij lekker botten krijgt.
Verder zijn we zo iedere dag bezig met veel klusjes in en rond de DAF en voor we het weten moeten we de taxi gaan regelen die ons naar het vliegveld brengt.
We vertrekken hier zaterdag dus, als het goed gaat, van de camping om 10 uur. We krijgen een sms van Rob dat er in Engeland het een en ander aan de hand is met het terrorisme en dat we rekening moeten houden met vertragingen. Nu kunnen we helaas de Nederlandse wereldomroep hier op deze plek bijna niet ontvangen dus kijken we ’s avonds maar weer eens naar ons sneeuwbeeld op de tv en niet alleen in Engeland een probleem ook hier op Ezeisa ( internationaal vliegveld van Buenos Aires ). Alles is ontruimd i.v.m. een verdacht pakketje. Hier is het loos alarm maar er wordt vermeld dat er super strenge controles zijn en daardoor vertragingen. Dat hebben wij natuurlijk weer !!!! Maar hopen dat het zaterdag weer genormaliseerd is. Controles zijn natuurlijk prima maar vertragingen, dan hopelijk ook in Sao Paulo waar we over moeten stappen. Nu, we kunnen er toch niets aan veranderen, gewoon op ons af laten komen.

Echt de laatste dag. Het laatste wasje, de DAF verder aan de binnenkant een grote beurt en dan de tassen inpakken. We wegen ze zelfs en het blijkt dat we ruim onder het gewicht zitten. Met de lunch de laatste restjes opmaken en voor vanavond gemakkelijke pizza uit de oven. De koelkast schoonmaken en zo vliegt de dag verder. Nog even het verhaaltje bijwerken en dan de DAF verzetten naar de bewaking. Alle papieren nakijken en controleren of we niets vergeten zijn en dan het bedje in. Boomer is in de loop van de dag helmaal uit zijn doen, hij begrijpt er weinig van hij voelt natuurlijk wel dat er iets gaande is maar snapt het niet.

Na een slechte nacht bijtijds het bed uit. Op klokslag 10 uur is die er en op naar het vliegveld. We sluiten aan in de rij van de TAM met het karretje volgepakt en Boomer er boven op. Hij gedraagt zich formidabel. Na 1,5 uur zijn we eindelijk aan de beurt en Boomer gaat zijn kennel in en wort gewogen. En verder alles afgehandeld. Op naar de douane en daar weer in de rij. Iedereen wordt grondig gecontroleerd en zelfs de schoenen en broekriemen moeten door het scanapparaat. Het blijkt dat we het eerste uur vertraging al te pakken hebben, niet om 13 uur maar om 14 uur vertrekken we, als dat maar goed gaat met de overstap !! Maar alles gaat goed. We worden bijna uit het vliegtuig getrokken om begeleid te worden naar de KLM die we al hebben zien staan. Maar eerst weer scannen en half uitkleden, aankleden en rennen. Bij de KLM worden we al opgewacht met de vraag of we de papieren voor Boomer hebben zodat ze hem kunnen laden. Goed he! We zien het niet maar na een paar minuten wordt er gezegd dat die in de speciale ruimte, verankerd, in goede gezondheid mee gaat naar Nederland. Dan kan de lange zit beginnen. Om 18 uur vertrekken we, allebei een Nederlandse krant in de hand, heerlijk weer een krantje lezen. De verzorging is buitengewoon goed, drinken en eten voldoende en lekker. Een luxe is dat iedereen een persoonlijke lcd schermpje heeft waar die films, radio, nieuws enz op kan ontvangen. Met een creditkaart kun je zelfs vanuit de luie stoel bellen en sms versturen.
Na een lange en slapeloze nacht landen we om 10.30 uur op schiphol. We moeten nog even wachten want de plek is nog bezet. Maar na het uitstappen op zoek naar de bagage en Boomer. Onze tassen komen snel tevoorschijn, dat is het voordeel van als laatste instappen, ze komen er als eerste weer uit. Dan wachten op Boomer die moet als het goed is bij de speciale bagage eruit komen. En inderdaad, na 5 minuten wordt hij persoonlijk gebracht. Alles is prima met hem alleen erge dorst. WE gaan verder naar buiten en geven hem wat te drinken. Een kwart litertje water gekocht (2,5 euro!!!) En dan zijn we definitief op weg naar huis.

Nu voor zover onze belevenissen van de eerste ronde Zuid Amerika, op 20 september gaan we terug en reizen dan naar het zuiden, waar dan de beste tijd is voor de dieren te zien, zoals walvissen, orca’s, pinguïns en ga zo maar door. Tevens zullen we dan ook weer de reisverslagen op deze site zetten zodat iedereen een beetje kan mee genieten en mee rijden.

Groetjes van Johan, Diane en Boomer