weer naar het noorden - Reisverslag uit El Calafate, Argentinië van Johan en Diane Koe - WaarBenJij.nu weer naar het noorden - Reisverslag uit El Calafate, Argentinië van Johan en Diane Koe - WaarBenJij.nu

weer naar het noorden

Door: Diane

Blijf op de hoogte en volg Johan en Diane

16 Januari 2007 | Argentinië, El Calafate

Voor FOTO’s zie http://www.mijnalbum.nl/Album=ZAORXVAR 05/01/06 tot 12/08/06
http://www.mijnalbum.nl/Album=HFAPMCOG vanaf 20/09/06

Onze andere website http://home.hetnet.nl/~f2hjadekoe74/

Mensen die vragen hebben stel deze dan op ons mailadres jadekoe@hetnet.nl
Maar ook een gewone, alledaagse mail uit Nederland, genieten we van.

Feliz Navidad Y Nuevo anos !!!

We zijn weer terug op de camping en deze loopt langzamerhand vol. Het zoeken naar een redelijk plekje is begonnen en het wordt lastig. We zijn blij dat wij staan op een mooie plek die redelijk recht is. We bekijken nog het een en ander in Ushuaia en genieten van het dagelijks uitzicht met de met sneeuw bedekte bergen rondom. Het weer is erg wisselend, het ene moment schijnt de zon en het andere moment sneeuw of regen.
We vermaken ons met kletsen en ideeën / info uitwisselen.
Voor kerstavond staat er een grote asado ( BBQ ) op de planning en de eerste kerstdag hebben we met 2 andere stellen een menu samengesteld en ieder maakt wat en dan zullen we gezamenlijk eten, dus gezellig. Het weer is super en we kunnen eindelijk de DAF doorsmeren, het betekend dat we verder kunnen. We gaan richting het Nationaal park iets verderop. Daar mogen we 2 nachten verblijven en weer eens lekker wandelen, iets aan de kerst kilo’s doen. Omdat het dan tegen nieuwjaar aanloopt denken we nog 2 nachtjes hier terug te komen op de camping en dan weer verder te gaan. Als je het goed bekijkt begint onze thuisreis eigenlijk, we gaan richting het noorden.
Als we dan weer in Salta, noord Argentinië, zijn kunnen we het 2e reis-route boek gaan klaarmaken, we hebben dan namelijk de info van het stuk Salta naar Buenos Aires over Rio de Janeiro bijde vorige tour al verzameld.
Vertrek Ushuaia.
Inpakken de hap en richting postkantoor. Hier doen 3 ambtenaren verwoede pogingen om een pakketje uit Nederland te vinden maar helaas, 2 maanden onderweg en nog niet aangekomen, het komt zeer waarschijnlijk dus nooit meer aan. We gaan een stukje noordelijk langs het Beagle kanaal waar we hopen toch nog een bever te zien. We stoppen verschillende keren bij een beverdam maar helaas, niets te zien. Uiteindelijk een mooi plekje gevonden en de rest van de dag een beetje wandelen en genieten van het nieuwe uitzicht.
Na een erg winderige nacht proberen we een plekje te vinden wat iets beschutter is. Maar daar begint het in de loop van de avond te storten en dat blijft de hele nacht doorgaan. We krijgen Daffie de volgende dag nog net uit de blubber en besluiten dat het mooi geweest is in Vuurland en we toeren richting het noorden, richting Rio Grande waar we de oude brug bekijken en nog een paar dingen waar we op de heenweg nog niet voldoende info over hebben bemachtigd, blijkt bij het schrijven van het reis/route, boek te doen.
In Rio Grande aangekomen een poging gedaan om de voorruit vernieuwd te krijgen maar helaas, we moeten er mee door. Wel kopen we folie om het geheel nog weer te verstevigen en nu maar hopen dat we Suriname ermee halen, daar zijn er weer DAF onderdelen te verkrijgen. De andere mogelijkheid is om een nieuwe ruit uit Nederland te laten komen maar dat kost minstens 2 maanden tijd en een heleboel extra geld, 100% invoerrechten uit producten uit Europa. Daarnaast is Frits, een DAF YA4440 rijder, bezig info te krijgen over een kunststof ruit en of deze misschien hier te verkrijgen is.
De volgende dag de motor eraf en ik ga de stad in, internet, de was ophalen, boodschapjes doen en ik doe nog een poging om de adapter van de lap-top gerepareerd te krijgen. Het laatste lukt niet, ook geen nieuwe dus maar verder met de andere adapter die we nog hebben, hopelijk blijft die het nog een tijdje doen. Dan samen nog de bezienswaardigheden en een paar leuke gesprekken met de beheerders van de toeristische bezienswaardigheden. Terug op de camping die info weer verwerken en dan de motor erop, Daffie nog even nagekeken zodat we morgen weer verder kunnen.
De watertank afvullen, de restanten levensmiddelen verstoppen en dan op weg naar een tankstation. De Argentijnen hebben wat nieuws bedacht, overal in de toeristische plaatsen moeten de toeristen het dubbele betalen voor de diesel. ????? leuk bedacht maar niet aangenaam. We gaan op zoek naar een tankstation waar we mazzel hebben en dit lukt meteen bij de eerste de beste. Er is wel een speciale pomp voor toeristen maar dat is onder lage gedeelte en dat past niet, …. Wat erg nou. Dan nog even brood en verder. Daffie heeft het weer moeilijk, de patagonische wind tegen maar hij knorreld ons richting de grens. Hier geeft ook het toeristen seizoen de nodige oponthoud. Lange rijen voor de balies. Uiteindelijk toeren we Chili weer in voor de komende tijd. Dan op zoek naar een plekje, de route is prachtig maar helaas staan er hekken links en rechts van de weg. We vinden eindelijk iets, een grindafgraving, niet erg mooi maar voor een overnachting goed genoeg. De computer bijwerken en dan lekker nog even genieten van het zonnetje vandaag.
Vandaag een culturele dag in Punto Arenas. We gaan het plaatsje in om verschillende gebouwen te bekijken daarnaast de toeristen info weer eens lastig vallen. We piepen nog even bij een boekhandel naar binnen en scoren een goede kaart voor Chili waar zelfs toeristische info in staat, wel in het Spaans maar dat zal wel lukken. Dan op weg en bezoeken we een oud gerestaureerd fort. En de honger haven puerto del Hambre, in 1514 komen hier de eerste emigranten aan en deze verhongeren gewoon daar er geen mogelijkheid was om in voedsel te voorzien. Hier vinden wij wel een leuk plekje en besluiten we na zo’n vermoeide culturele dag het gezien te houden voor vandaag en te genieten van de laatste zonnestraaltjes want de barometer staat al op regen, de lucht ziet er ook zo uit in de verte.
We trappen Daffie weer aan en gaan terug richting Punto Arenas, daar is een belasting vrije zone waar we mogen inkopen. Er is een grote supermarkt dus wil ik de voorraden weer eens aanvullen. Mensen geluk …. Ik vind zelfs weer pindakaas, een blik Duitse sauerkraut, spinazie in blik en nog meer van die dingen die we al een lange tijd niet meer gehad hebben. Dan proberen we nog een externe harde schijf te kopen maar daarmee hebben we geen geluk, helaas, de computer moet dan maar overuurtjes maken. Maar intussen is de dag bijna voorbij en instaleren we ons weer op de P waar we al eerder overnacht hebben.
Achter in de middag toch nog een keertje de stad in voor de harde schijf. We worden van hot naar haar gestuurd maar uiteindelijk slagen we. Intussen is het 20 uur en hebben we trek, we besluiten naar een restaurant te gaan die ons is aanbevolen door een Chileen. Het is een succes, alles in buffet vorm en kunnen we eens van allerlei Chileense gerechten uitproberen Dan aansluitend nog het toetjes buffet, mensen wat een smullen. Dan nog een flinke tippel naar de Daf. Hier proberen we de harde schijf aan de praat te krijgen maar helaas, na 2 uur prutsen besluiten we morgen maar langs de winkel te rijden. Intussen komt de regen weer met bakken uit de hemel en is het dus lekker slapen geblazen.
Na het opstaan richting de computerwinkel en die heeft de schijf met 10 minuutjes aan de praat, ineen deed hij het en waar het nu aan gelegen heeft, allemaal geen idee. Dan verder, we willen nog een keertje naar de pinguïns. We hopen dat er nog jongen te bewonderen zijn en inderdaad, helaas wel iets ouder als dat we hadden gehoopt maar toch nog gedeeltelijk dons beestjes. Het is weer koddig om te zien. Dan een plekje voor de rest van de dag en aan het werk. Ik de gebruikelijke computerverhalen maken en Johan met de vaste schijf. Die willen we onder de tafel bevestigen zodat die niet los ligt rond te slingeren.
Vandaag richting Torres del Paine, het bekendste Nationaal park in Chili. We halen het niet en we zoeken bij Puerto Natales een plekje om te overnachten. We zien een leuke kleine piste en rijden deze op. Ik hoor ineens een vreemd geluid en Johan stopt meteen……… shit een achterband lek ? kapot? Na controle blijkt het allebei. En dan net een van de achterbanden. Dit zijn namelijk de laatste 2 XL banden en dus moeten ze beiden verwisseld worden. Op 1 as mag namelijk niet een XL en een XZL band liggen. Dus aan de arbeid….. 2 banden verwisselen waarvan er 1 nog in elkaar gezet moet worden. Als dat klaar is moet er ook nog een nieuwe reserve klaar gemaakt worden, dus al met al 3 banden, phoe wat een klus. Maar we hebben er goed weer bij, gelukkig de hele tijd geen regen wat in deze regio al heel wat is. Om 21 uur zijn we klaar en happen dan nog snel een broodje, daarna lekker douchen en nog even verder bijkomen. Wat een einde van de dag, we hadden wel wat leukers voorgesteld. Maar nu staat Daffie helemaal op nieuwe michelin banden en nu maar duimen dat er verder geen grote schades aan de banden zich voordoen. Want we hebben nu de gebruikelijke 1 reserve band.
Met spierpijn staan we de volgende dag op en vertrekken nu naar Torres del Paine. Voor in de middag hebben we de bergen in het oog en nu een mooi plekje met uitzicht. Ook dat lukt. Nu de bergen in de gaten houden of ze uit de wolken verschijnen en helemaal mooi zou het zijn als de Patagonische wind nu ook nog ging liggen. Jullie hebben gisteren een weer alarm gehad, nu daar doen ze hier niet aan. Maar het onvoorstelbaar dat er geen schade is hier, zelfs de golfplaten huisjes met idem daken blijven gewoon staan in deze wind die zo sterk is dat ik, met mijn gewicht, er zo in kan gaan hangen we schatten een windkracht 10 tot 12.
Vanochtend om 6 uur keken we even naar buiten en alle wolken zijn weg en wat een uitzicht op de Torres met de opgaande zon, machtig!! We hebben liggen genieten in ons bedje. Het weer blijft goed en we besluiten toch het park in te gaan. We knorrelen verder en genieten van de uitzichten. Dan aan de wandel richting een waterval. Er was ons gezegd dat die tegen zou vallen maar wij vonden het prachtig, de waterval was dan misschien niet zo groot maar de hele entourage was gewoon magnifiek. Dan weer verder, we zien onvergetelijke uitzichten, maar we hebben dan ook de mazzel dat de zon continu schijnt, daardoor is het water veel blauwer als dat deze er niet zou zijn. In het zuidelijkste punt van het park lopen we richting een gletsjer, die kun je in de verte zien maar er drijven verschillende grote ijsschotsen in het meer waar we langs lopen. Na een flinke tippel komen we om 16 uur weer bij Daffie terug. De computer aan en de verhalen en foto’s doen.
we staan op met stralende zon na een nacht met regen en storm. We besluiten alle nog niet gereden weggetjes in het park te gaan rijden en genieten van de prachtige uitzichten. Dan verder naar laguna Azul, dit meertje doet zijn naam eer aan. Weer een gigantisch uitzicht met een prachtig blauw meetje ervoor, wat een genieten. Uiteindelijk om 15 uur hebben we alles gehad en zoeken het plekje weer op dat we de eerste nacht, voordat we het park in zijn gegaan, weer op. Hier maken we ook nog een paar foto’s om het verschil aan te geven, met bewolking en met een stralend blauwe lucht.

• 21 Januari 2007 - 20:20

Marleen En Ed:

dag, wij hebben jullie ontmoet in de Torres en later in El Calafate hebben we nog even wat gedronken. We hebben tot nu toe nog niet echt de tijd gehad om even te lezen, maar inmiddels zijn we weer veilig thuis en gaan we jullie volgende avonturen zeker zo af en toe volgen. Ik heb voor ons korte avontuur ook een waarbenjij.nu gemaakt en dat was toch erg leuk om af en toe reacties te krijgen. Het gaat jullie goed. Marleen.

• 10 Maart 2007 - 09:09

Bert:

Voorlopig hebben wij geen tijd om dit soort reizen te maken. Maar of we dan ook door ZuidAmerika gaan weet ik nog niet. Eerst staat Canada op de verlanglijst. Bijf schrijven dan blijf ik lezen :-)